Opóźniająca się dostawa trolejbusów Ursus

Minął termin dostawy 10 trolejbusów URSUS zamówionych przez miasto Lublin. Ursus Bus obecnie posiada problemy finansowe ze względu na złą politykę prowadzoną przez były zarząd Ursus S.A. oraz nietrafione inwestycje w Afryce. Na ratunek Ursusowi przyszła amerykańsko- japońska spółka Enerkon Solar i Japan Venture Fund LLC z kwotą 30 mln dolarów. W pierwszej kolejności Ursus Bus ureguluje zaległości płacowe, które wynoszą 3 mln zł. A cały dług Ursusa to ok 70 mln zł. Firma straciła możliwość wykonania autobusów do Katowic, Nowego Sącza, Lublina i Szczecina. Przez kłopoty finansowe Ursus Bus został wykluczony z przetargu na narodowy autobus elektryczny.

W przetargu na trolejbusy dla Lublina brał udział Solaris i Ursus Bus. Przetarg wygrał Ursus ponieważ przedstawił znacznie tańszą ofertę niż producent z wielkopolski. Umowa na dostawę na nowe trolejbusy zawarta była w lecie zeszłego roku a w niej zamieszczone było, iż trolejbusy miały trafić w jednej transzy do 2 września 2019 co nie jest zaskoczeniem, ponieważ każdy kto przystępował do przetargu musiał się liczyć z terminem. Ursus wystosował pismo do ZTMu, w którym oświadcza, że nie jest w stanie dostarczyć autobusów w terminie określonym w kontrakcie i jednocześnie wskazuje na możliwość wykonania kontraktu w późniejszym terminie tj. do 30 kwietnia 2020. 

Na późniejszą realizację kontraktu nie zgadza się ZTM. W związku z brakiem dostawy trolejbusów w terminie, zostaną podjęte sankcje prawne takie jak zerwanie kontraktu. W przypadku zerwania kontraktu z winy Ursusa, producent musiałby zapłacić miastu ok 2,2 mln zł kary umownej. Miasto zapewnia, że pomimo problemów z dostawą trolejbusów i rozpisanie nowego przetargu nie będzie się wiązało z utratą unijnej dotacji ponieważ na jej wydanie jest czas do 2022 roku. 

Miasto ogłosiło przetarg na elektrobusy już po raz trzeci wymagając, aby pierwsze 5 autobusów trafiło do ZTMu już do połowy czerwca 2021 roku. Reszta autobusów miałaby trafić do Lublina do połowy września 2021 roku. W poprzednich przetargach udział wzięli: lubelski Ursus, wielkopolski Solaris a podczas drugiego przetargu czeska firma SOR z Libchavy. 

Zamówione elektrobusy charakteryzowałby się wysokim standardem. Miałyby to być autobusy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, 12 metrowe, z monitoringiem, klimatyzacją, biletomatami, portami USB oraz bramkami liczenia pasażerów. Elektrobusy ładowane by były między kursami dzięki ładowarkom na pętli przy ul. Choiny a w nocy ładowałyby baterie do pełna w zajezdni.   

 

*Artykuł sponsorowany