Lubelski dworzec metropolitalny

Od 2011 roku planowane jest zbudowanie Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Dworzec obsługiwałby linie regionalne, dalekobieżne, podmiejskie, aglomeracyjne, kolejowe, autobusowe i mikrobusowe, połączony z lubelską komunikacją miejską pełniłby funkcje dworca centralnego w Lublinie. W 2017 roku ogłoszono przetarg na projekt dworca, na 2018 planowano skompletowanie dokumentacji. Rozpoczęcie budowy planowano na 2019 rok a czas realizacji projektu oszacowano na 30 miesięcy. Otwarcie dworca miałoby mieć miejsce w 2022 roku zapewnia rzeczniczka ratusza.

Celem Dworca Metropolitalnego jest wyeliminowanie problemu oddalenia dworców PKP i PKS oraz zapewnienie integracji transportowej gmin tworzących Lubelski Obszar Funkcjonalny. Szacuje się, że miałoby się odbywać 3400 kursów na dobę. Wielkość powierzchni całkowitej budynku dworca to 2 tys. M2, 250-300 ilość miejsc w poczekalniach i 43 stanowisk na peronach odjazdowych. Budynek będzie miał wysokość 12 metrów i dwie kondygnacje a wyróżniać ma go zielony dach dostępny dla podróżnych i mieszkańców. Pod dworcem będzie zlokalizowany parking podziemny z 220-232 miejscami parkingowymi i 8 postojami dla taksówek. Wszystkie pomieszczenia dworca będą oddzielone od hali przeszkleniem. Za ogrzewanie budynku odpowiedzialne będą gruntowe pompy ciepła. Zastosowano również kostkę antysmogową, która ma właściwości fotokatalityczne. Dodatkowo za polepszenie jakości powietrza mają być odpowiedzialne liczne rośliny o gatunkach szczególnie sprzyjających produkcji tlenu. 

Po konsultacjach społecznych dokonano szereg zmian takich jak: integracja przykrycia budynków usługowego i administracyjnego, ul. Gazowa stanowi jednojezdniową dwupasmową drogę, ul. Młyńska została poszerzona do 3 pasów, na terenie obiektu będzie znajdować się stacja do ładowania pojazdów elektrycznych komunikacji miejskiej, komunikacja miejska będzie mieć 4 miejsca postojowe  oraz wiele innych. Całkiem nowy wygląd zyska również Plac Dworcowy, który stanie się osobnym deptakiem. Ta inwestycja to również nowy wygląd jezdni, ścieżek rowerowych, nowo zaprojektowana zieleń i mała architektura. Projekt to również odpowiedź na problemy związane z ochroną środowiska.

 Lubelski ratusz wciąż czeka na decyzję środowiskową niezbędną do prac nad dworcem. Prezydent Lublina Krzysztof Żuk odpiera zarzuty, iż realizacja projektu jest zagrożona zapewniając, że przygotowania idą do przodu. Żuk nadmienia, iż ta inwestycja będzie służyła całemu regionowi wpisując się metropolitalny charakter Lublina. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *