Kupno domu, mieszkania lub działki wymaga zgłoszenia do Urzędu Miasta Poznania. Wymagane formalności ściśle reguluje ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. Sprawdź, jak rozliczyć podatek od nieruchomości położonej w Poznaniu: jakie dokumenty złożyć, w jakich terminach i jaką drogą.
Informacja IN-1 wymagana dla osób fizycznych
Jeśli zgłaszasz nieruchomość do opodatkowania jako osoba fizyczna, w Urzędzie Miasta Poznania musisz złożyć druk IN-1: Informacja o nieruchomościach i obiektach budowalnych. Wykazujesz w niej swoje dane jako właściciela, użytkownika wieczystego lub posiadacza gruntu lub obiektu budowlanego. Wskazujesz przeznaczenie działki, domu lub mieszkania oraz dane ich powierzchni bądź powierzchni użytkowej w przypadku budynków.
Szczegółowe dane dotyczące m.in. adresu nieruchomości wykazuje się w załączniku do informacji IN-1. W zależności od tego, czy korzystasz ze zwolnienia z opodatkowania, czy nie, do IN-1 dołącz:
ZIN-1 dla nieruchomości opodatkowanych
ZIN-2 dla nieruchomości zwolnionych z opodatkowania
Jeśli nieruchomość stanowi współwłasność z inną osobą fizyczną, do informacji dołącz tez ZIN-3, w którym wykażesz dane współwłaściciela. Ale uwaga! Jeśli współwłaścicielem jest osoba prawna, nie składaj ZIN-3. Zamiast formularza IN-1, musisz wypełnić deklarację DN-1 i rozliczyć podatek tak jak osoba prawna.
Jak złożyć informację IN-1?
Jeśli Twoja nieruchomość leży w Poznaniu, organem właściwym dla podatku od nieruchomości będzie Urząd Miasta Poznania. Zgodnie z przepisami, informację IN-1 należy bowiem złożyć do urzędu miasta lub gminy właściwego według adresu nieruchomości.
Informację IN-1 wraz z załącznikami możesz złożyć osobiście w urzędzie lub wysłać pocztą. Jeśli wolisz elektroniczne generowanie dokumentów, rozlicz podatek od nieruchomości online za pomocą wygodnego kreatora. Tak przygotowany dokument możesz wysłać przez ePUAP lub wydrukować i dostarczyć do Urzędu w formie papierowej.
Kiedy złożyć informację IN-1 w Urzędzie Miasta Poznania?
Na dopełnienie formalności masz 14 dni od momentu, w którym zaistniały okoliczności powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Na podstawie zawartych w zgłoszeniu danych Urząd Miasta Poznania wyliczy wysokość podatku od nieruchomości i drogą decyzji poinformuje Cię o terminach płatności rat oraz ich wysokości.
Ważne! Podatek niższy niż 100 zł zapłać w jednej racie. Jeśli jest wyższy, podlega płatności w 4 ratach proporcjonalnych, zgodnie z wytycznymi zawartymi w decyzji.
Jak wypełnić druk IN-1 i prawidłowo rozliczyć podatek?
Uzupełnienie pól formularza IN-1 wymaga dokładności i skrupulatności. Tylko prawidłowe dane pozwolą urzędnikom na wyliczenie podatku we właściwej wysokości. Jeśli potrzebujesz pomocy w dopełnieniu formalności, w tym miejscu wypełnisz informację IN-1 online: https://www.przyjazne-deklaracje.pl/poznan/podatek-od-nieruchomosci/. Praktyczny kreator ułatwi generowanie dokumentów.
Ważne! Informację IN-1 należy złożyć nie tylko przy zakupie nieruchomości, ale też przy jej zbyciu oraz każdej zmianie mającej wpływ na wysokość opodatkowania, np. przy przeznaczeniu wcześniej prywatnego mieszkania na cele firmowe.